26 ژانویه 2023- در مطالعه ای که اخیراً در Communications Biology منتشر شده است، تیمی از دانشمندان با استفاده از داده های بیوبانک بریتانیا بررسی کردند که چگونه دیابت نوع 2 و استعداد ژنتیکی به دیابت نوع 2، بر شدت و خطر مرگ و میر مرتبط با بیماری کروناویروس 2019 (COVID-19) تأثیر می گذارد.

پیش زمینه

علی‌رغم واکسیناسیون گسترده در سراسر جهان، همه‌گیری COVID-19 همچنان ادامه دارد، البته به شکلی کمتر بدخیم، با انواع جدیدی از سندرم حاد تنفسی ویروس کرونا 2(SARS-CoV-2).

مشخص شده است که عفونت‌های SARS-CoV-2 در طیف گسترده‌ای از علائم، از بدون علامت تا موارد شدید شامل دیسترس حاد تنفسی، ذات‌الریه و مرگ ظاهر می‌شوند.

همچنین تعداد قابل توجهی از موارد COVID-19 به سندرم پس از کووید-19حاد، که معمولاً به عنوان بیماری طولانی کروناویروس (کووید طولانی) شناخته می شود، پیشرفت می کنند.

تحقیقات گسترده همچنین نشان داده است که عوامل بالینی مانند سن، رفتار سیگار کشیدن و وجود بیماری های همراه مانند دیابت نوع 2، چاقی، بیماری های قلبی عروقی، فشار خون بالا و بیماری های تنفسی از عوامل خطر ابتلا به کووید-19 شدید هستند.

مطالعات ارتباط گسترده ی ژنومی همچنین نشان داده اند که واریانت های ژنتیکی مرتبط با افزایش خطر بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت نوع 2، بیماری‌های ریوی و آنهایی که در مکانیسم‌های ایمنی نقش دارند، با خطر بالاتر عفونت‌های شدیدSARS-CoV-2 ، مرتبط هستند.

در مورد این مطالعه

در مطالعه ی حاضر، دانشمندان از داده‌های بیوبانک بریتانیا استفاده کردند تا بررسی کنند که آیا دیابت نوع 2 و نمرات خطر پلی ژنیک برای دیابت نوع 2، با افزایش شدت عفونت‌های SARS-CoV-2 و نرخ بالاتر مرگ و میر COVID-19 مرتبط است یا خیر.

علاوه بر این، آنها تأثیر واکسیناسیون را بر این ارتباط مورد بررسی قرار دادند و تأثیر انواع مختلفSARS-CoV-2، از جمله انواع Omicron که اخیراً ظهور کرده‌اند، را ارزیابی نمودند.

نمرات خطر پلی ژنیک برای دیابت نوع 2 از آمار خلاصه ی مطالعه ی ارتباط گسترده ژنومی به دست آمده ازبیوبانکبریتانیا، برای اولین بار برای تعیین استعداد ژنتیکی برای دیابت نوع 2 استفاده شد.

در اینجا، برای توضیح تأثیر مخدوش کننده شاخص توده بدنی (BMI) بر دیابت نوع 2، محققان BMI را به عنوان یک متغیر کمکی در حین محاسبه نمرات خطر پلی ژنیک دیابت نوع 2 در مطالعه ی ارتباط گسترده ژنومی در نظر گرفتند.

متعاقبا، آنها از مدل‌های شانس متناسب برای تعیین اینکه آیا دیابت نوع 2 و استعداد ژنتیکی دیابت نوع 2 با افزایش شدت عفونت SARS-CoV-2 مرتبط است یا خیر، استفاده کردند.

آنها همچنین بررسی کردند که چگونه دیابت نوع 2 یا خطر ژنتیکی دیابت نوع 2 بر زمان بقای فرد مبتلا به SARS-CoV-2 تأثیر می گذارد.

علاوه بر این، تأثیر بر زمان بقا با توجه به وضعیت واکسیناسیون و برای طیف وسیعی از انواع SARS-CoV-2  مورد بررسی مجدد قرار گرفت.

در نهایت، محققان همچنین بررسی کردند که آیا میزان مرگ و میر بین سه گروه- COVID-19، دیابت نوع 2، و استعداد ژنتیکی برای دیابت نوع 2 - با استفاده از تجزیه و تحلیل طبقه بندی شده ی نجات یافتگان از کووید تفاوت معنی داری دارد یا خیر.

نتایج

یافته ها نشان داد که دیابت نوع 2، و همچنین امتیازهای خطر چند ژنی برای دیابت نوع 2، با افزایش شدت کووید-19 مرتبط است. همچنین مشخص شد که میزان مرگ و میر در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 یا دارای استعداد ژنتیکی برای دیابت نوع 2، بیشتر است.

بر اساس زمان ابتلا، میزان مرگ و میر بیماران دیابتی نوع 2 آلوده به SARS-CoV-2 دو تا هفت برابر بیشتر از افرادی بود که عفونت SARS-CoV-2 نداشتند.

همچنین مشخص شد که میزان مرگ و میر برای انواع اولیه ی ویروس SARS-CoV-2 بیشتر بوده و خطر مرگ و میر در انواع آلفا،EU1  و دلتا نسبت به انواع Omicron کمتر است.

علاوه بر این، خطر ابتلا به عفونت شدید SARS-CoV-2 برای بیماران دیابتی نوع 2 واکسینه شده در مقایسه با افراد غیر واکسینه به طور قابل توجهی کمتر بود.

ارتباط بین نمرات خطر پلی ژنیک برای دیابت نوع 2 و افزایش خطر ابتلا به COVID-19 شدید همچنین نشان دهنده ی تأثیر متقابل بین عوامل ژنتیکی زمینه ساز دیابت نوع 2 و COVID-19 است و راه های تحقیقاتی بالقوه ای را برای کشف عوامل ژنتیکی جدید ارائه می دهد که با عفونت های شدید SARS-CoV-2مرتبط هستند.

نتیجه گیری

به طور خلاصه، این مطالعه رابطه ی بین دیابت نوع 2 یا نمرات خطر چند ژنی برای دیابت نوع 2 و احتمال ابتلا به COVID-19 شدید را بررسی کرد.

یافته‌ها نشان داد که افراد مبتلا به دیابت نوع 2 یا دارای استعداد ژنتیکی برای دیابت نوع 2 در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به عفونت‌های شدید SARS-CoV-2 و خطر مرگ و میر ناشی از COVID-19 هستند.با این حال، واکسیناسیون COVID-19 خطر ابتلا به COVID-19 شدید و مرگ و میر را در این گروه ها کاهش می دهد.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20240126/UK-Biobank-research-reveals-significant-impact-of-type-2-diabetes-on-COVID-19-outcomes.aspx